fredag 28 oktober 2011

”Öppet hus” och nedräkning till lovet

Oscar, Marcus K, Casper, Dim och Kalle
Amalia, Malin, Josefin och Felipe













Jessica, Oliver och Stefan



Sofia, Niko, Amanda P och Bit


















                               
                                 Brobisserna: Benjamin, Marja, Camilla, Daniel och Jessica P

(Amanda P och Sofia)

Bygga klart och städa kring konstruktionerna
Vi började dagen med att bygga klart allt och städa runt konstruktionerna så att det såg snyggt ut. Det var bara en grupp som hade kvar att bygga lite grann, ett av träden som är under bron knäcktes så att dom var tvungna att byta ut det. Alla grupper gick ut för att städa, men det tog inte så länge Det var bara några träbitar, repstumpar och lite annat skräp. Vi städade för att ingen skulle ramla och göra illa sig.

Sedan var det dags att ordna de olika utställningar
Det var några stycken som anmält sig frivilligt att baka och sälja fika. Intäkterna går till 8/9:ans Englandsresa, som går av stapeln våren 2012, bara 5 mil norr om Manchester. Det är en kombinerad praktik och språkresa. Fikat inbringade över 1500 kr. Ingredienserna kostade ungefär  500 kr. Vi tjänade på det!

Haiku
Haiku är en dikt i miniformat, enligt japanskt mönster. Den kan innehålla 17 teckenljud (mora), vilket ofta felaktigt översatts med stavelser. Ett teckenljud är ofta kortare än en västerländsk stavelse - exempelvis innehåller "Tokyo" (とうきょう, to-u-kyo-u) fyra teckenljud, men endast tre stavelser på svenska. Även uppdelningen på tre rader enligt mönstret 5-7-5 är en sanning med modifikation, japansk haiku skrivs inte vågrätt utan lodrätt - i en enda rad. Ingen hänsyn tas till tryckaccent eller ton och dikten är utan slutrim. Alla möjliga japanska texter använder en 5-7-5-rytm, det är ingenting som i sig kännetecknar poesi.
Det som kännetecknar haiku är uppbyggnaden. Den korta formen är grunden.
Varje rad blir som ett penselstreck som förändrar scenen. Ofta är det här frågan om ett skeende som framkallar en stämning:
  • Den första raden kan vara en tidpunkt, och kan vara fem stavelser. 
  • Den andra raden kan vara en iakttagelse och vara sju stavelser. 
  • Den sista raden kan vara en jämförelse, och vara fem stavelser. 

                       "Natten är mörk, läskig, grym           
                         Färger lyser upp                             
                         En regnbåge av lampor"                


"Ensamhet utan Ipod              "Cool, lång, röd fyr, ondska 
  Oljan rinner ut                         Tar över bron. Den bär
  I stort mörkt vatten"                Bron smakar jord, åk till den"


Matte-rapporterna
Vi hängde upp rapporterna om dom olika geometriska kropparnas begränsningsarea.




Miniatyrmodellerna

Bit har jobbat väldigt mycket med dom olika miniatyrmodellerna, men också andra grupper har arbetat intensivt med modellerna. Bit har använt dom rätta knoparna.
Han var jätteduktig med att binda olika knopar. Han gjorde alla knopar som vi visade på utställningen.


Sugrörbro
Dom flesta broar som vi byggt med sugrör låg på ett bord i 8-9:ans klassrum. Det såg nästan bara ut som en hög med sugrör. De hade lagrats i en påse sedan förra veckan, så de flesta var trasiga.










Datorer som media på utställningarna
Vi satte upp två datorer i klassrummet med simulatorspelet ”Bygg en bro.” Sidan är på norska. Uppgiften är att konstruera rätt bron av rätt material till rätt trafik.
Testa själv genom att klicka på länken i vår länk lista till vänster på sidan här.

Vi satte också upp tre datorer i korridoren. På en dator var det skolans hemsida www.vuollerimsfriskola.se , på en annan www.projekt1-2011.blogspot.com som är denna blogg med Triangel och konstruktion, och på den tredje vår SO-blogg  www.teachingpeaceinvuollerim.blogspot.com  på Engelska om att utveckla sociala entreprenörer i samarbete med Jan Arnow i Kentucky, Louisville, USA.
Detta projekt ska vi arbeta mer med när höstlovet är över. Så häng med på mer av våra arbete där.

Broar på tavlan
Jessica P och Camilla ritade olika sorters broar på tavlan. Något som vi arbetat med en av de första dagar av detta projekt. Vi undersökte alla möjliga berömda broar och blev fascinerad av design.





Vi har tittat på broar som förbinder Sverige med sina grannar Danmark och Norge. Öresundsbron och Svinesundsbron.  Sedan kategoriserade vi broarna efter deras konstruktionsprincip. t.ex. hängbro, stenbro, järnvägsbro, etc.







Öppet hus
Innan våra gäster kom till Öppet hus var det dags att äta lunch. Idag var det raggmunkar! Mmmm ... det är gott, och vi fick en välbehövlig paus mellan 11:30 och 12:20.
Öppet hus började cirka 12.20. Det kom drygt 50 personer som båda var intresserade av att fika och vårt arbete. Vi fick gå runt och visa vad vi hade gjort och berätta lite grann om vad vi hade gjort under dom här två veckorna.
Några av oss elever är inte dåliga värdar ;)
Läs mer om vad vi har gjort under dom här två veckorna i tidigare artiklar.

Idag är den sista dagen med Triangel och konstruktion- temat, och detta blir det sista blogginlägget här. Tack för att ni har läst och visat intresse för vårt arbete under dom här två veckorna.

HEJA HÖSTLOV!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar